Des d’aquest curs, Amb el menú de cada mes es dona un menú complementari de sopar i, també, un parell de receptes que ens poden donen idees per fer a casa. Són receptes de la nutricionista Marta Miró. Les recollim aquí.

CREMA DE COLIFLOR I MILL

Ingredients
1 dent d’all
1 porro
1 ceba
1 tassa de mill, rentat prèviament
800 g de coliflor
Uns 400 ml de caldo vegetal, o llet o beguda vegetal
Oli d’oliva verge extrapel sofregit
Espècies al gust: cúrcuma, nou moscada, …
Un xic de sal
Entrebancs: avellanes en trossets i escates de sal gruixuda

Preparació

  1. Fem un sofregit amb l’all, la ceba i el porro; hi afegim la coliflor tallada i saltegem uns minuts més.
  2. Incorporem el mill, prèviament rentat, i tot seguit el caldo vegetal, que cobreixi les verdures.
  3. Un cop bulli, baixem el foc i ho deixem coure uns 30 minuts.
  4. Afegim més caldo si cal, un xic de sal i les espècies, i apaguem el foc. Ho triturem ben fi i si ens agrada més líquid hi afegim una mica més de caldo.

    Si teniu un robot, aquest plat es fa en un tres i no res!

“COLIMASSALA” AMB CIGRONS (recepta del llibre BiotifulKids, de ChloéSucrée)

Ingredients
300 g de cigrons cuits
1 coliflor
Oli d’oliva verge i sal
Un grapat d’anacards torrats i julivert o cilantre picat

Per la salsa
1 ceba
3 grans d’all
1 cullerada de gingebre fresc
1 cullerada de curri
1 cullerada de comí en pols
1⁄2 culleradeta de canyella
1⁄2 culleradeta de cardamom en pols
2 cullerades soperes d’oli d’oliva i un xic de sal
1 cullerada de pasta de cacauet (o d’ametlla)
3 cullerades de salsa de tomàquet
Un grapat de tomàquets xerri
400 ml de llet de coco thai (una llauna)
Suc de 1⁄2 llimona

Preparació

  1. Posem la coliflor tallada i amanida amb l’oli i la sal en una safata i la posem al forn a 180oC uns 35 minuts. Mentrestant preparem la salsa.
  2. Posem l’oli en una cassola i fem un sofregit amb la ceba, l’all i el gingebre; hi afegim la resta d’espècies i la sal i saltegem 2 minuts.
  3. Incorporem el tomàquet, la pasta de cacauet i els tomàquets xerri, i saltegem 2 minuts més.
  4. Incorporem la llet de coco; tapem i deixem que bulli uns 7 minuts.
  5. Apaguem el foc, triturem la salsa i hi afegim el suc de llimona.
  6. Posem la salsa a l’olla, hi afegim la coliflor cuita en el forn i ho deixem al foc uns 5 minuts que faci xup-xup.
  7. Servim la “colimassala” amb els cigrons, el anacards torrats i julivert o cilantre picat.

    Sembla complicat perquè hi ha molts ingredients (sobretot espècies) però en mitja hora tindreu el sopar fet (si ja teniu els cigrons cuits)!!!

 

CROQUETES D’APROFITAMENT

Ingredients
250 g de peix o de pollastre o de carn rostida (que us hagi sobrat d’algun àpat) o de tofu fumat
170 g de farina integral (de blat, d’arròs o de fajol)
800 g de llet o de beguda vegetal no ensucrada
1 ceba petita
100 g de mantega
50 g d’oli d’oliva verge extra
Un xic de sal, de nou moscada i de pebre negre
2 ous per arrebossar
Pa integral ratllat

Preparació tradicional

  1. En una paella hi posem l’oli, la mantega i hi sofregim la ceba picada. Afegim la farina i remenem fins que quedi lligat amb el sofregit. Incorporem la llet, la nou moscada, el pebre i la sal i anem remenant amb unes baretes, per evitar que es formin grumolls, fins que espesi. Afegim el peix o pollastre i remenem fins que quedi ben integrat.
  2. Un cop la massa feta, la guardem en un tupper a la nevera i l’endemà ja podem formar les croquetes amb l’ou batut i el pa ratllat.
  3. Les podem fregir en la fregidora o gratinar-les en el forn.

Preparació amb robot de cuina (Thermomix)
Posem en el got del robot l’oli, la mantega i la ceba i programem 3′, temperatura Varoma, velocitat 3,5. Afegim la farina i programem 4′, temperatura 100ºC, velocitat 2,5. Incorporem la llet, la nou moscada, el pebre i la sal i barregem uns segons a velocitat 6. Afegim el peix o el pollastre i programem 7′, temperatura varoma a velocitat 4.

 

PANELLETS PER FER AMB AMETLLA I MONIATO (recepta 1)

Ingredients
1/2 quilo de farina d’ametlla
200 g de moniato cuit al forn (a uns 180o uns 50’)
2 ous
125 g de xarop d’atzavara

Per decorar:
Pinyons, ametlla filetejada, coco, codonyat,…

Preparació

  1. En un recipient, batem 1 ou. Hi afegim la farina d’ametlla, el xarop d’atzavara i els moniatos, que abans haurem pelat i triturat. Ho barregem tot bé, fins que tinguem una massa llisa i sense grumolls. Ho deixem reposar tota la nit a la nevera.
  2. Batem el segon ou, i hi afegim els pinyons. Fem boles d’uns 15 grams amb la massa, i les passem pels pinyons fins que quedin cobertes.
  3. Els podem fer de pinyons, d’ametlla, de coco, de cafè, de cacau, de taronja, de codonyat… fent servir la mateixa base.
  4. Els posem al forn, preescalfat a 220oC, durant 8 – 10 minuts.

 

PANELLETS PER FER AMB AMETLLA I MONIATO (recepta 2)

Ingredients
1/2 quilo de farina d’ametlla
1 moniato cuit al forn (a uns 180o uns 50’, fins que estigui ben tou) i pelat
1 poma cuita al forn, i pelada
1 plàtan madur (ha de ser ben madur!)
1 ou i 3 rovells
250 g de dàtils

Per decorar:
Pinyons, ametlla filetejada, coco, codonyat,…

Preparació

  1. En un recipient, posem el moniato, la poma, el plàtan, els dàtils, l’ou sencer, 2 rovells i la farina d’ametlla i ho barregem amb un túrmix o robot fins tenir una massa homogènia, llisa i sense grumolls. Ho deixem reposar a la nevera.
  2. Batem el rovell d’ou, i hi afegim els pinyons. Fem boles d’uns 15 grams amb la massa, i les passem pels pinyons fins que quedin cobertes. Els podem fer de pinyons, d’ametlla, de coco, de cafè, de cacau, de taronja, de codonyat… fent servir la mateixa base.
  3. Els posem al forn, preescalfat a 180oC, durant 15 minuts.

 

HAMBURGUESA DE LLENTIES

Hamburguesa de llenties

Ingredients
400 g de llenties cuites
5 bolets xiitake
1 pastanaga
1 ou
1 ceba petita
8 cullerades de pa ratllat (o farina d’arròs o farina de cigró)
1 cullerada d’espècies (cardamom, comí en pols,..)
Oli d’oliva verge extra, sal i pebre

Per acompanyar:
Enciams variats, germinats, ceba tendra, tomàquet; o muntar un panet integral, amb l’hamburguesa, les hortalisses i una salsa de sèsam, o d’iogurt, o maionesa, …

Preparació

  1. Netegem els bolets i els tallem en trossos petits.
  2. Pelem i tallem la ceba i la pastanaga a daus petits.
  3. Sofregim les verdures, uns minuts una darrera l’altra, per aquest ordre: la ceba, la pastanaga i els bolets.
  4. Incorporem a la paella la cullerada d’espècies, sal i pebre, i anem barrejant de tant en tant perquè no es cremi.
  5. Mentre es fa la verdura, escorrem bé les llenties en un colador i les aixafem amb una forquilla.
  6. Quan estigui la verdura cuita, la incorporem a les llenties i ho barregem tot. Hi afegim un ou batut i remenem.
  7. Afegim el pa ratllat en un plat, formem boles amb la massa anterior, les aixafem entre les mans i les passem pel pa ratllat.
  8. Escalfem una paella antiadherent i fem les hamburgueses, 4 minuts per cada costat, fins que estiguin torrades.

 

CREMA DE CIGRÓ

Ingredients

2 porros
1 ceba
400 g de cigrons cuits (podeu aprofitar els del caldo)
Caldo vegetal
Oli d’oliva verge extrapel sofregit
Alguna espècie o herba aromàtica que us agradi (cúrcuma, comí, gingebre, anet, romaní,…)

Per decorar:
Cigrons torrats al forn
Llavors torrades (sèsam, pipes)

  1. Preparació
    Amanim un grapat de cigrons en un bol una amb una mica d’oli, sal, pebre vermell i farigola.
  2. Els posem al forn a 200ºC durant cinc minuts i els reservem per decorar.
    Fem un sofregit amb la ceba i el porro; hi afegim els cigrons i els saltegem uns minuts; incorporem el caldo vegetal i un cop bulli, baixem el foc i ho deixem coure uns 15 minuts.
  3. Ho triturem ben fi.
  4. Decoreu amb els cigrons torrats i les llavors.

Si teniu un robot, aquest plat es fa en un tres i no res!

 

HUMMUS DE MONGETA DEL GANXET O DE CIGRONS

Hummus de cigrons

Ingredients

400 g de mongetes del ganxet o cigrons cuits
1 cullerada de tahini (puré de sèsam)
1 dent d’all
3 cullerades d’oli d’oliva verge
Suc d’una llimona

Per afegir a sobre:
1 culleradeta de comí
Un xic de pebre vermell dolç i un grapat de llavors de sèsam

Preparació

  1. Triturem molt bé amb la batedora les mongetes o cigrons, el tahini, l’all, l’oli i el suc de llimona. Ho poseu en un bol i ho amanim amb un xic de pebre vermell, llavors de sèsam i un raig d’oli.
  2. Ens ho podem menjar amb torradetes, amb bastonets de pastanaga, sobre unes fulles d’endívia, per farcir un ou dur o un tomàquet, afegir a un entrepà…

 

CROQUETES DE MILL

Ingredients

Per a la massa:
100 g de mill
1 fulla de llorer
1 ceba.
2 pastanagues (o alguna altra verdura)
1 cullerada de llevat nutricional (opcional, aporta gust!)
Alguna espècies o herba aromàtica que us agradi (cúrcuma, comí, orenga, menta,…)

Per a l’arrebossat:

Farina de cigró
Aigua.
Pa ratllat (podeu aprofitar el pa sec que tingueu, i si és integral, molt millor!), o polenta. Hi podeu afegir llavors de sèsam

Preparació

  1. Rentem el mill en un colador sota l’aigua corrent.
  2. Bullim el mill amb aigua amb sal i una fulla de llorer uns 20 minuts. La proporció és de 1 de mill per 3 d’aigua, a foc suau. Deixem refredar.
  3. Fem un sofregit amb la ceba i la pastanaga.
  4. En un bol posem el mill cuit (estarà compacte i tou), les verdures i les espècies al gust, i ho barrejarem fins que tot estigui integrat. Donem forma a les croquetes.
  5. Per l’arrebossat: en un plat posem farina de cigró, aigua i un xic de sal (també hi podeu posar all i julivert), i ho barregem.
  6. Passarem les croquetes per la barreja d’aigua i farina i ho arrebossarem amb pa ratllat.
  7. Fregim les croquetes en una paella amb oli d’oliva, o millor en una fregidora (amb termostat), o també les podeu coure al forn utilitzant el grill. Una altra opció és fer-ho en una fregidora d’aire.