Menú menjador gener 2022

gener 9th, 2022|Comentaris tancats a Menú menjador gener 2022

Ja podeu consultar el menú de menjador de gener de 2022. Bon profit! Decarregar menú (i propostes per fer el sopar) Menú vegetarià Menú sense peix Menú sense ou Menú sense gluten Menú sense carn

  • Dues receptes

Receptes per fer el sopar i complementar el menú del migdia

novembre 29th, 2021|Comentaris tancats a Receptes per fer el sopar i complementar el menú del migdia

Des d'aquest curs, Amb el menú de cada mes es dona un menú complementari de sopar i, també, un parell de receptes que ens poden donen idees per fer a casa. Són receptes de la [...]

Guia de l’Alimentació Saludable en l’Etapa Escolar


L’alimentació és un procés que ens acompanya al llarg de la vida, mitjançant el qual obtenim els nutrients que ens permeten cobrir els requeriments de l’organisme i contribueix, així, a mantenir la salut i el benestar. Per tal que el creixement i el desenvolupament tant físic com intel·lectual es produeixin d’una manera adequada, és imprescindible garantir una alimentació que cobreixi les necessitats nutricionals pròpies de cada etapa de la vida. Podeu consultar la Guia elaborada per l’Agència de Salut Pública en aquest enllaç.

Aquests són els/les monitors/es de menjador i activitats migdia:

Maria i Helena
Maria i HelenaMonitores de P3
Gisela
GiselaMonitora P4
Rocio Martínez
Rocio MartínezMonitora P4
Cèlia
CèliaMonitora P5
Agus
AgusMonitor 1er
Anna Martí
Anna MartíMonitora 2on
Axel
AxelMonitor 3er
Patricia
PatriciaMonitora 4t
Ferran Oliva
Ferran OlivaMonitor 5è
Núria
NúriaMonitora 6è

Notícies relacionades amb el temps de migdia

  • Gestió Covid AFA Farigola

Sisena onada: preguntes i respostes

gener 22nd, 2022|Comentaris tancats a Sisena onada: preguntes i respostes

La situació que estem vivint aquests dies és molt difícil de gestionar. Els canvis constants de protocols, normatives i recomanacions, i la poca claredat davant aquesta situació sanitària que afecta a les escoles, estan generant [...]

Temps de migdia: grup de petits (octubre 2021)

novembre 13th, 2021|Comentaris tancats a Temps de migdia: grup de petits (octubre 2021)

Durant el mes de setembre l’equip d’infantil hem preparat el projecte de les nostres revistes viatgeres. El nostre viatge comença a África i a l'hora del pati hem buscat els animals perduts d’aquest continent amb [...]

Temps de migdia: grup de mitjans (octubre 2021)

novembre 13th, 2021|Comentaris tancats a Temps de migdia: grup de mitjans (octubre 2021)

Els nens i nenes del grup de mitjans (1r, 2n i 3r), es preparen ells sol@s les safates per tal d’anar recuperant mica en mica l’autonomia, aturada l’any passat pel covid-19.         [...]

Temps de migdia: grup de grans (octubre 2021)

novembre 13th, 2021|Comentaris tancats a Temps de migdia: grup de grans (octubre 2021)

Amb el grup de grans hem començat el projecte de medi ambient i sostenibilitat amb l'elecció del nom per part de cada una de les classes, així des del principi els nens i nenes han [...]

Activitats de migdia del mes de maig del grup de mitjans

juny 11th, 2021|Comentaris tancats a Activitats de migdia del mes de maig del grup de mitjans

Aquest mes de maig, els nens i nenes de 2n han estat molt participatius tant a l’estona de menjador com a la de lleure. Al menjador hem treballat la ruleta dels hàbits. Al pati els [...]

A La Farigola de Vallcarca eduquem per ajudar a fer dels alumnes persones autònomes i responsables i tenim clar que l’estona del Temps de Migdia és tan educativa com l’estona lectiva. Per aquest motiu l’entenem com un espai idoni per treballar tot un seguit d’actituds i hàbits relacionats amb la higiene, l’alimentació, la sostenibilitat, el consum responsable, l’ordre i la convivència.

A més, durant tota aquesta estona hi trobem una part de temps de lleure que afavoreix la interrelació entre els infants. És per això que el nostre projecte de Temps de Migdia inclou uns objectius relacionats tant amb l’educació dels hàbits com amb l’educació del temps de lleure. Aquests objectius tenen un caràcter continu, és a dir, es van consolidant al llarg de la vida escolar.

No obstant això cada etapa escolar es pot identificar amb uns objectius específics concrets i per això els distribuïm per Grups: Petits, Mitjans i Grans.

Cada curs es presentaran els nous projectes i d’aquesta manera anirem modificant aquest Pla de Funcionament, per ser aprovats a inici de curs en el primer Consell Escolar. Els objectius a assolir durant l’estona del migdia han d’anar amb concordança amb el Projecte Educatiu del Centre.

A final de curs es farà una avaluació del funcionament d’aquest Pla.

PROJECTES D’ACTIVITATS DIRIGIDES DE L’ESPAI DE MIGDIA

 GRUP PETITS (P4-P5)

PROJECTE

El grup d’infantil farà un VIATGE EN TREN PEL MÓN, on coneixerem els animals de cada continent. Ho farem mitjançant diferents activitats com: jocs, manualitats…i aquí comença la nostra aventura. Aprofitarem el fil conductor del viatge per treballar tots els projectes tant: jocs, art, ment atenta, tallers i bibliopati… La metodologia d’aquest projecte es farà mitjançant una revista viatgera on cada setmana un infant se l’endurà a casa per dibuixar, retalls de revista, foto del seu animal preferit o de la seva mascota on els pares també poden participar. A més a més hi haurà fotos de les activitats perquè les famílies puguin veure el que fem.

Objectius
– Fomentar l’interès per la protecció i la cura d’animals l’entorn.
– Conèixer animals de diferents continents.
– Promoure el respecte i l’interès per la protecció del medi i les animals que l’habiten.
– Introduir la problemàtica de la generació de deixalles
– Fomentar el respecte per l’entorn natural.


JOCS

Els jocs seran oberts i voluntaris, amb la possibilitat de fer canvis sempre atenent a les necessitats dels infants. Les monitores presentaran sempre una actitud que afavoreixi el bon funcionament de l’activitat i estaran preparats prèviament per no tindre imprevistos.

Objectius:
– Acompanyar els infants en el joc.
– Crear un clima càlid i tendre.
– Afavorir el sentiment de confiança.
– Facilitar espais i materials.
– Reconèixer i apreciar els sentiments que s’expressen en el joc.

En totes les activitats continuarem treballant el projecte de coeducació, amb els següents objectius:
– Crear un bon ambient que propiciï relacions positives entre els infants dins del seu propi grup.
– Aprendre a respectar l’altre, el seu espai, la seva personalitat i el seu cos.
– Desenvolupar una actitud de tolerància i respecte vers l’altre.
– Analitzar els tipus de jocs i si hi ha diferències en funció del sexe dels infants.
– Potenciar la utilització de l’espai de cada grup, ja que degut a la situació actual els patis estan dividits per grups.

ART
Aquest curs durem a terme aquesta nova activitat, ja que a finals del curs passat vam observar que els infants gaudien molt.

Objectius:
– Afavorir moments de plaer i aprenentatge
– Expressar sentiments i emocions, lliurar de tensions
– Estimular la creativitat i la imaginació
– Fomentar la participació i la col·laboració.
– Cuidar i ordenar el material utilitzat en les activitats.

MENT ATENTA
Aquesta activitat es farà mitjançant: contes, històries, relaxació amb música ambiental, ioga, moviments amb el nostre cos.

Objectius:
– Integrar i ser conscients d’aquests 10 minuts de pausa abans de començar classes de nou.
– Augmentar la capacitat de concentració i d‘atenció.
– Acceptar i aprendre les pròpies emocions durant l’activitat.
– Conèixer el nostre cos.

TALLERS
Els tallers que farem durant aquest curs seran puntuals dins les dates assenyalades, aprofitarem els dies de pluja per realitzar-los i tindrem el material prèviament preparat.
– Nadal.
– Carnestoltes.
– Sant Jordi.
– Estiu.

Objectius:
– Impulsar la creativitat dels infants.
– Desenvolupar les seves habilitats motores.
– Superar i resoldre les dificultats.
– Desenvolupar la motricitat fina.
– Incentivar la confiança en ells/es mateixos/es.

BIBLIOPATI
Les lectures seran guiades per l’equip de monitors/es, aquesta activitat es faran un cop al mes durant 20 minuts on es treballaran temàtiques concretes adaptades a cada edat. Si alguns infants volen continuar l’activitat ho podrà fer tranquil·lament. S’aniran canviant els llibres per no repetir llibres.

Objectius:
– Descobrir els llibres i manipular-los, fullejar-los, mirar- los i llegir-los.
– Gaudir de la lectura en un espai de lleure.
– Respectar el material.
– Configurar actituds positives envers la lectura i els llibres.
– Crear vincles afectius amb les històries que es llegeixen.
– Aprendre a escollir lliurament quin llibre vol llegir l’infant.
– Adquirir l’hàbit de dedicar una estona als llibres i la lectura.

PROJECTES D’ACTIVITATS DIRIGIDES DE L’ESPAI DE MIGDIA

GRUP DELS MITJANS (1-2-3 EP)

Els jocs i les activitats proposades serviran per oferir a tots els infants alternatives als jocs típics que juguen a l’hora del pati, tot i que la seva participació serà sempre voluntària. El fet de tenir un petit fil conductor afavorirà a la seva motivació així que la predisposició per aprendre nous jocs serà molt més bona. En funció d’aquest fil, s’aniran descobrint diversos tipus de jocs i activitats de manera que a final de curs i de cara els propers cursos, els infants disposaran de molts més recursos a l’hora de jugar al pati. A més a més, s’atendran les necessitats dels nens i nenes, és a dir, hi haurà la possibilitat de fer els canvis convenients en totes les activitats sempre que sigui necessari.

PROJECTE

El nostre projecte consisteix en LA RELACIÓ DELS ESPORTS/JOCS AMB ELS CINC SENTITS (vista, olfacte, oïda, gust i tacte), ja que ens agradaria fer conscients als infants d’alguna manera de com es podria jugar a alguns jocs que solen jugar a diari però adaptant-los segons les capacitats de cadascú. Les dinàmiques guiades es duran a terme els divendres durant l’estona de pati. Tenim pensat que una bona forma de relacionar els cinc sentits anteriors amb l’estona de joc, seria mitjançant alguns dels esports més coneguts. La idea principal del projecte és treballar els següents esports/jocs principals (alternant la relació amb cadascun dels 5 sentits en la mesura que sigui possible):
– Handbol agenollats amb els ulls tapats.
– Bàsquet a peu coix.
– Fred i calent amb els ulls tapats i la pilota sensorial.
– Marco Polo amb els ulls tapats.
– La bomba amb pilota sensorial.
– Les pel·lícules sense poder parlar.
– Relleus alternats amb els peus lligats.
– L’anell per atendre al tacte.
– El joc del mirall sense poder parlar.
– Jo sóc, tu ets: per conèixer-nos.


Objectius generals menjador

– Utilitzar correctament els coberts i fer un bon ús del tovalló.
– Seure correctament a la cadira mantenint un to de veu adequat.
– Adquirir hàbits de salut e higiene i l’autonomia personal del nen/a.


Objectius generals pati

– Establir vincles entre nens i nenes d’un altre curs aconseguint un grup de mitjans cohesionat.
– Respectar el material i els espais utilitzats deixant-los millor del que els hem trobat.
– Oferir nous jocs i activitats per tal què després puguin jugar autònomament.
– Creuar el carrer ordenadament a l’hora d’anar a la pista.
– Saber demanar ajuda a l’adult davant d’un conflicte.
– Procurar arribar tranquils a classe per poder-se relaxar bé.

Objectius generals coeducació

– Desenvolupar el respecte entre sexes i millorar les relacions entre el grup iguals.
– Potenciar la utilització de l’espai (terrat i pista) de manera igualitària tant per nens com nenes.
– Potenciar el treball cooperatiu i les actituds d’escolta per arribar a l’entesa.
– Aprendre a respectar l’altre: el seu espai, la seva personalitat i el seu cos.
– Desenvolupar una actitud de tolerància envers l’altre.
– Entendre que cal solucionar els problemes quan abans millor.
– Buscar solucions o possibles contra arguments envers situacions sexistes.
– Saber que les joguines són iguals per tots: no assignar les pilotes als nens i/o les cordes a les nenes.
– Aprendre a valorar els aspectes positius de cada company per petits que siguin.

Objectius generals ment atenta

– Fomentar la consciència tant de les respiracions com de les sensacions que sorgeixen al llarg de l’activitat.
– Utilitzar la relaxació com a recurs inclusiu per a millorar l’atenció dels nens/es.

Objectius generals biblio-pati
– Motivar a la lectura per gaudir.
– Oferir un nou espai a l’aula o al pati, un espai de lectura.
– Despertar l’interès per conèixer i llegir els llibres de la nostra biblioteca seleccionats prèviament per l’AFA de l’escola.
– Incentivar la lectura compartida: en parelles, en petits grups…

PROJECTES D’ACTIVITATS DIRIGIDES DE L’ESPAI DE MIGDIA

GRUP DE GRANS (4-5-6 EP)

PROJECTE

El fil conductor del projecte és la sostenibilitat i el medi ambient, enfocat cap l’autonomia i l’aprenentatge com a motor de canvi. La sostenibilitat “una aposta pel futur amb les nostres actuacions presents“.

Objectius del temps de lleure:
– Afavorir moments de plaer i aprenentatge
– Experimentar noves sensacions.
– Expressar sentiments i emocions.
– Estimular la creativitat i la imaginació.
– Reflexionar tots plegats sobre les nostres acciones envers el planeta.
– Sensibilitzar sobre el medi ambient.
– Donar a conèixer el malbaratament alimentari.
– Posar en pràctica petites accions per reduir la petjada ecològica.
– Fomentar el consum responsable.
– Treballar conceptes de sostenibilitat mitjançant jocs.
– Promoure i practicar comportaments i activitats lúdiques, sempre partint del respecte de l’altre i de la igualtat entre sexes.
– Fomentar la participació i la col·laboració.
– Cuidar i ordenar el material utilitzat en les activitats.
– Participar activament en les activitats-tallers proposats.

Desenvolupament
Començarem el nostre projecte amb l’elecció del nom per part de cada classe, així des del principi els nens i nenes es faran seu el projecte. Partirem de les seves inquietuds, necessitats i interessos. És un projecte col-laboratiu i participatiu en el qual estan implicats tots els nens i nenes del grup de grans i els seus corresponents monitor/es. Anirem treballant les diferents temàtiques amb les efemèrides de sostenibilitat del
curs 21-22.

16 d’octubre : Dia Mundial de l’alimentació.
24 d’octubre : Dia Internacional d’acció climàtica.
18 de novembre : setmana Europea de prevenció de residus.
26 de Gener : dia Mundial de l’educació ambiental.
14 de febrer: dia Mundial de l’energia.
8 de març : dia de la dona.
15 de març: Dia del consum responsable.
22 d’abril : Dia de la terra
25 d’ abril : Setmana sense soroll.
20 de maig : Dia mundial de les abelles.
22 de maig : Dia Internacional de la Biodiversitat.
5 de juny: Dia Mundial del Medi ambient.

Activitats:
–  Xerrades, assemblees i debats sobre aspectes relacionats amb les diferents efemèrides de la sostenibilitat.
– Jocs al pati i a les aules.
– Crear un espai verd ,espai de comunicació d’idees
– Tallers mediambientals amb materials reutilitzats i de rebuig.
– Realitzar petites accions acordades pel grup amb la filosofia de 3r (reciclar, reduir i reutilitzar).
– Propostes per part dels nens i nenes de cada classe sobre activitats sostenibles per tal de tenir cura del medi ambient.
– Murals i cartells al menjador.

Ment atenta
Objectius:
– Donar pautes i estratègies per dur a terme la pràctica de l’atenció plena (Mindfulness)
– Ajudar a mantenir l’equilibri emocional i millorar la relació amb un mateix i l’entorn.
– Augmentar les habilitats personals.
– Augmentar la capacitat de concentració i d‘atenció.
– Disminuir la impulsivitat.
– Aprendre a reconèixer les nostres emocions (observar les nostres emocions al llarg del dia).
– Aprendre a afrontar les emocions negatives.
– Aprendre a relaxar-nos, ( respirar conscientment i actuar de la manera més adequada i respectuosa cap a un mateix i els altres).

Coeducació
Objectius:
– Educar els infants en els valors bàsics de la coeducació, per tal d’incidir en aquesta etapa evolutiva tant important en la constitució de la identitat de gènere.
– Potenciar la utilització de l`espai de manera igualitària.
– Reflexionar sobre conflictes propers i posar en pràctica formes de regulació mitjançant l’escolta activa, l’empatia…
– Crear un bon ambient a l’ aula , que propiciï unes relacions positives entre l’alumnat.

Pati
– Jocs inventats: on els nens i nenes dissenyaran el joc, pensaran el material que necessiten i establiran les normes.
– Jocs cooperatius, jocs tradicionals, jocs esportius, jocs de taula, jocs musicals.
– Activitats creatives : Pintar i dibuixar amb diferents materials, construccions, manualitats.

Els diferents jocs es faran principalment al pati del terrat un o dos dies per setmana i la participació serà voluntària.

Ment atenta
Els 10 últims minuts del temps de migdia i abans de l’ arribada dels professors/es, cada dia farem diferents activitats i dinàmiques d’atenció plena, de tornada a la calma i de relaxació.

Bibliopati
Tenim una selecció de magnífics llibres proporcionada per l’AFA de l’escola. Els dies del pati del terrat i els dies de pluja els nens i nenes estan convidats a gaudir de la lectura en el temps de l’esbarjo. A més, un cop al mes podran gaudir de la narració guiada de contes i altres activitats motivadores.

Activitats dirigides del migdia

Document de treball del Pla de Migdia, elaborat conjuntament per l’empresa que gestiona el menjador, Xtra, la Direcció de la nostra escola, així com la Comissió de Migdies de l’AFA de la Farigola.