• Menú desembre

Menú menjador desembre 2022

juny 1st, 2022|Comentaris tancats a Menú menjador desembre 2022

El menú de menjador del mes de desembre de 2022. Bon profit!   Descarregar menú basal Menú vegetarià Menú sense peix Menú sense ou Menú sense gluten Menú sense carn

  • menjar milllor

El menú: novetats per menjar més saludable

desembre 31st, 2021|Comentaris tancats a El menú: novetats per menjar més saludable

La comissió de Menjador de l'AFA i XTRA Esport i Lleure han preparat uns vídeos on van explicant tots els canvis que introdueixen en el menú de la Farigola. L'objectiu és que el el menjador [...]

  • Dues receptes

Receptes per fer el sopar i complementar el menú del migdia

novembre 29th, 2021|Comentaris tancats a Receptes per fer el sopar i complementar el menú del migdia

Des d'aquest curs, Amb el menú de cada mes es dona un menú complementari de sopar i, també, un parell de receptes que ens poden donen idees per fer a casa. Són receptes de la [...]

GUIA DE L’ALIMENTACIÓ SALUDABLE EN L’ETAPA ESCOLAR 

L’alimentació és un procés que ens acompanya al llarg de la vida, mitjançant el qual obtenim els nutrients que ens permeten cobrir els requeriments de l’organisme i contribueix, així, a mantenir la salut i el benestar. Per tal que el creixement i el desenvolupament tant físic com intel·lectual es produeixin d’una manera adequada, és imprescindible garantir una alimentació que cobreixi les necessitats nutricionals pròpies de cada etapa de la vida. Podeu consultar la Guia elaborada per l’Agència de Salut Pública en aquest enllaç.

Alimentació Saludable

Aquests és l’equip de monitoratge de menjador i activitats migdia:

Helena i Awa
Helena i AwaMonitores d'I3
Rocio
RocioMonitora I4 i coordinadora d'Infantil
Marc
MarcMonitor I4
Maria
MariaMonitora I5
Cèlia
CèliaMonitora 1er i coordinadora de Mitjans
Agus
AgusMonitor 2n
Núria
NúriaMonitora 3er
Patricia
PatriciaMonitora 4t i coordinadora de Grans
Ferran
FerranMonitor 5è
Àxel
ÀxelMonitor 6è

Temps de migdia: notícies

Activitats de migdia de novembre 2022

desembre 2nd, 2022|Comentaris tancats a Activitats de migdia de novembre 2022

Jocs del món, un mural col·laboratiu, el protagonista de la setmana, el bibliopati, ment atenta…  Un resum de les activitats al migdia durant el mes de novembre.   GRUP DE GRANS Es continua treballant en [...]

Activitats de migdia del mes octubre 2022

novembre 30th, 2022|Comentaris tancats a Activitats de migdia del mes octubre 2022

Bibliopati, ment atenta, jocs d'arreu del món...  Tot en marxa durant el temps de migdia al mes d'octubre. Un resum de tot el que s'hi ha fet.   GRUP DE PETITS I3 Aquest curs, els [...]

  • Parament cuina

L’AFA renova part dels estris i equipament de la cuina

maig 9th, 2022|Comentaris tancats a L’AFA renova part dels estris i equipament de la cuina

Us informem que aquest curs ha estat necessari canviar dos electrodomèstics de la cuina perquè s'ha fet malbé. Hem hagut de substituir la descalcificadora d'aigua, que es va espatllar l'estiu de 2021 i també un [...]

Activitats de migdia del mes d’abril

maig 2nd, 2022|Comentaris tancats a Activitats de migdia del mes d’abril

Tots els grups han continuat les seves activitats el mes d'abril: jocs, pati, projectes i també... activitats especial per Sant Jordi. Us seleccionem algunes fotos i us convidem a descarregar-vos el dosier complet elaborat per [...]

Activitats de migdia del mes de març

abril 12th, 2022|Comentaris tancats a Activitats de migdia del mes de març

Grup de petits Al menjador han vist videos de com s'elabora el menú, s'han explicat i també s'han fet activitats. Al temps de pati s'ha fet art i també, jocs tradicionals: amb xapes (taps d’ampolla [...]

Activitats de migdia del mes de febrer

març 6th, 2022|Comentaris tancats a Activitats de migdia del mes de febrer

GRUP DE PETITS Els petits de l’escola mitjançant cançons es relaxen per anar a dormir. També continuen treballant la seva autonomia. Aquest mes han tingut la Sonia, una noia que està fent les pràctiques a [...]

A La Farigola de Vallcarca eduquem per ajudar a fer dels alumnes persones
autònomes i responsables i tenim clar que l’estona del Temps de Migdia és
tan educativa com l’estona lectiva. Per aquest motiu l’entenem com un espai
idoni per treballar tot un seguit d’actituds i hàbits relacionats amb la
higiene, l’alimentació, la sostenibilitat, el consum responsable, l’ordre i la
convivència. A més, durant tota aquesta estona hi trobem una part de
temps de lleure que afavoreix la interrelació entre els infants. És per això
que el nostre projecte de Temps de Migdia inclou uns objectius relacionats
tant amb l’educació dels hàbits com amb l’educació del temps de lleure.
Aquests objectius tenen un caràcter continu, és a dir, es van consolidant al
llarg de la vida escolar. No obstant això cada etapa escolar es pot identificar
amb uns objectius específics concrets i per això els distribuïm per Grups:
Petits, Mitjans i Grans.

Cada curs es presentaran els nous projectes i d’aquesta manera anirem
modificant aquest Pla de Funcionament, per ser aprovats a inici de curs en
el primer Consell Escolar.

Els objectius a assolir durant l’estona del migdia han d’anar amb
concordança amb el Projecte Educatiu del Centre.

A final de curs es farà una avaluació del funcionament d’aquest Pla.

PROJECTES D’ACTIVITATS DIRIGIDES DE L’ESPAI DE MIGDIA

 GRUP PETITS (I3 i I4-I5)

JOCS

Els jocs seran oberts i voluntaris, amb la possibilitat de fer canvis sempre atenent a les necessitats dels infants. Les monitores presentaran sempre una actitud que afavoreixi el bon funcionament de l’activitat i les dinàmiques/jocs estaran preparades prèviament per no tenir imprevistos.

Objectius

  • Acompanyar els infants en el joc.
  • Crear un clima càlid i tendre.
  • Afavorir el sentiment de confiança.
  • Facilitar espais i materials.
  • Reconèixer i apreciar els sentiments que s’expressen en el joc.
  • En totes les activitats continuarem treballant el projecte de coeducació.

Objectius coeducació

  • Crear un bon ambient que propiciï relacions positives entre els infants dins del seu propi grup.
  • Aprendre a respectar l’altre, el seu espai, la seva personalitat i el seu cos.
  • Desenvolupar una actitud de tolerància i respecte vers l’altre.
  • Analitzar els tipus de jocs i si hi ha diferències en funció del sexe dels infants.
  • Potenciar la utilització de l’espai de cada grup, ja que degut a la situacióactual els patis estan dividits per grups.

ART

  • Afavorir moments de plaer i aprenentatge.
  • Expressar sentiments i emocions, lliurar de tensions.
  • Estimular la creativitat i la imaginació.
  • Fomentar la participació i la col·laboració.
  • Cuidar i ordenar el material utilitzat en les activitats.

MENT ATENTA
Aquesta activitat es farà mitjançant: contes, històries, relaxació amb música ambiental, ioga, moviments amb el nostre cos.

Objectius

  • Integrar i ser conscients d’aquests 10 minuts de pausa abans de començar classes de nou.
  • Augmentar la capacitat de concentració i d‘atenció.
  • Acceptar i aprendre les pròpies emocions durant l’activitat.
  • Conèixer el nostre cos.

TALLERS

Els tallers que farem durant aquest curs seran puntuals dins les dates assenyalades, aprofitarem els dies de pluja per realitzar-los i tindrem el material prèviament preparat.

Objectius

  • Impulsar la creativitat dels infants.
  • Desenvolupar les seves habilitats motores.
  • Superar i resoldre les dificultats.
  • Desenvolupar la motricitat fina.
  • Incentivar la confiança en ells/es mateixos/es.

BIBLIOPATI
Les lectures seran guiades per l’equip de monitors/es, aquesta activitat es durà a terme un cop a la setmana durant 20 minuts on es treballaran temàtiques concretes adaptades a cada edat. Si alguns infants volen continuar l’activitat ho podrà fer tranquil·lament. S’aniran canviant els llibres per no repetir llibres.

Objectius:

  • Descobrir els llibres i manipular-los, fullejar-los, mirar-los i llegir-los.
  • Gaudir de la lectura en un espai de lleure.
  • Respectar el material.
  • Configurar actituds positives envers la lectura i els llibres.
  • Crear vincles afectius amb les històries que es llegeixen.
  • Aprendre a escollir lliurament quin llibre vol llegir l’infant.

I3

Els objectius de menjador pels més petits seran els mateixos que I-4 i I-5, respectant el ritme de cada infant i atenent a les seves necessitats.

Àrea hàbits d’autonomia a l’hora d’anar a dormir

  • Treure’s les sabates.
  • Reconèixer el seu lloc de dormir.
  • Estar tranquil per agafar el son.
  • Gaudir del repòs.

Àrea de comportament social

  • Respectar el lloc i l’espai dels altres.
  • Respectar i tenir curar del material.
  • Respectar el descans dels companys sense fer sorolls que puguin molestar.

PROJECTES D’ACTIVITATS DIRIGIDES DE L’ESPAI DE MIGDIA

GRUP DELS MITJANS (1-2-3 EP)

Els jocs i les activitats proposades serviran per oferir a tots els infants alternatives als jocs típics que juguen a l’hora del pati, tot i que la seva participació serà sempre voluntària. El fet de tenir un petit fil conductor afavorirà a la seva motivació i a la predisposició per aprendre nous jocs. En funció d’aquest fil, s’aniran descobrint diversos jocs i activitats de manera que a final de curs i de cara els propers cursos, els infants disposaran de molts més recursos a l’hora de jugar al pati. A més a més, s’atendran les necessitats dels nens i nenes, és a dir, hi haurà la possibilitat de fer els canvis convenients en totes les activitats sempre que sigui necessari.


PROJECTE

El nostre projecte consisteix en ELS JOCS D’ARREU DEL MÓN per descobrir les diferents cultures, els jocs tradicionals de cada país a través d’un mapa on
anirem viatjant per tots els continents. Viatjarem per tot el món per poder conèixer els jocs de cada país. Les dinàmiques es duran a terme tant al parc Maria Baldó com al terrat durant l’estona de pati. La idea principal del projecte és conèixer els jocs tradicionals de cada país i poder jugar-hi, però també, una vegada s’hagin realitzat els jocs d’algun país, hauran d’inventar-se’n un nou a partir de les normes i el material utilitzat en aquests. És a dir coneixerem jocs d’arreu del món i inventarem de nous per deixar volar la creativitat.

Objectius generals menjador

  • Utilitzar correctament els coberts i fer un bon ús del tovalló.
  • Seure correctament a la cadira mantenint un to de veu adequat.
  • Adquirir hàbits de salut i higiene.
  • Potenciar l’autonomia del nen/a.

Objectius generals del pati

  • Establir vincles entre nens i nenes d’un altre curs aconseguint un grup de mitjans cohesionat.
  • Respectar i cuidar el material i els espais utilitzats.
  • Oferir nous jocs, activitats i recursos per tal que després puguin jugar de manera autònoma.
  • Creuar el carrer ordenadament a l’hora d’anar a la pista.
  • Saber demanar ajuda a l’adult davant d’un conflicte.

Objectius generals coeducació

  • Desenvolupar el respecte entre sexes i millorar les relacions entre el grup d’iguals.
  • Potenciar la utilització de l’espai (terrat, pista i parc) de manera igualitària tant per nens com nenes.
  • Potenciar el treball cooperatiu i les actituds d’escolta per arribar a l’entesa.
  • Aprendre a respectar l’altre: el seu espai, la seva personalitat i el seu cos.
  • Desenvolupar una actitud de tolerància envers l’altre.
  • Buscar solucions o possibles contra arguments envers situacions sexistes.
  • Saber que les joguines són iguals per tots: no assignar les pilotes als nens i/o les cordes a les nenes.
  • Aprendre a valorar els aspectes positius de cada company/a per petits que siguin.


MENT ATENTA

Durant els últims 10-15 minuts del temps de migdia, es duran a terme diferents activitats i dinàmiques per tal de poder relaxar-nos, millorar l’atenció plena i la concentració.

Objectius generals

  • Utilitzar la relaxació com a recurs per a millorar l’atenció i concentració d’un mateix/a.
  • Conscienciar als nens i nenes de les sensacions i emocions que sorgeixen al llarg de l’activitat.
  • Saber gestionar les emocions i el seu comportament envers diferents situacions.

BIBLIOPATI

Un dia a la setmana (després del pati) i quan es vagi al terrat, els infants podran gaudir de la lectura escollint ells i elles mateixes els llibres que els cridin més l’atenció. Durant aquests dies de biblio-pati es faran diferents dinàmiques. Per exemple, en petits grups podran representar el llibre que s’han llegit fent una obra de teatre, inventar-se una història i després representar-la o explicar-la…

Objectius generals bibliopati

  • Motivar als nens i nenes a llegir per tal que la lectura sigui un plaer i no una obligació.
  • Oferir un nou espai de lectura tant a l’aula com al pati.
  • Despertar l’interès per conèixer i llegir llibres de la nostra biblioteca seleccionats prèviament per l’AFA de l’escola.
  • Fomentar la lectura compartida; en parelles, en petits grups…

PROJECTES D’ACTIVITATS DIRIGIDES DE L’ESPAI DE MIGDIA

GRUP DE GRANS (4-5-6 EP)

Objectius del temps de lleure:

  • Afavorir moments de plaer i aprenentatge.
  • Experimentar noves sensacions.
  • Expressar sentiments i emocions.
  • Estimular la creativitat i la imaginació.
  • Acceptar i respectar la diversitat física d’opinió i d’acció.
  • Conèixer jocs que es juguen en els diferents continents.
  • Valorar els jocs d’altres cultures.
  • Sensibilitzar sobre el medi ambient.
  • Promoure i practicar comportaments i activitats lúdiques, sempre partint del respecte de l’altre i de la igualtat entre sexes.
  • Fomentar la participació i la col·laboració.
  • Cuidar i ordenar el material utilitzat en les activitats.
  • Participar activament en les activitats – tallers proposats.

Objectius Coeducació

  • Educar els infants en els valors bàsics de la coeducació , per tal d’incidir en aquesta etapa evolutiva tant important en la constitució de la identitat de gènere.
  • Potenciar la utilització de l’espai de manera igualitària.
  • Reflexionar sobre conflictes propers i posar en pràctica formes de regulació mitjançant l’escolta activa, l’ empatia…

PROJECTE

El fil conductor de el nostre projecte és EL JOC, com activitat física o mental que té com principal fi passar-ho bé. Però a la mateixa vegada genera estimulació física i mental, estimula tots els sentits i enriqueix la imaginació i la creativitat. Es treballaran jocs d’arreu del món, Descobrirem diferents jocs per continents jugarem i reflexionarem i ens enriquirem amb la diversitat cultural. El projecte vol acostar a tot el grup a les cultures d’arreu del món mitjançant el joc.

Desenvolupament
Començarem el nostre projecte amb l’ elecció del nom per part de cada classe així des del principi els nens i nenes es faran seu el projecte. Partirem de les seves inquietuds, necessitats i interessos. És un projecte col·laboratiu i participatiu en què estan implicats tots els nens i nenes del grup de grans i els seus corresponents monitor/es- Elaborarem entre tots un petit guió per escollir els jocs i d’on provenen. El pati del terrat i en el parc Maria Baldó seran els espais per portar a terme el projecte.

ACTIVITATS

Farem una recerca de jocs tradicionals d’arreu del mon. Els companys que arriben d’altres països ens aporten diferents jocs? Compartim experiències Elaborarem entre tots i totes un guió per situar-nos en el continent escollit.

  • Crear un espai ,espai de comunicació d’idees.
  • Tallers mediambientals amb materials reutilitzats i de rebuig.
  • Realitzar petites accions acordades pel grup amb la filosofia de 3r ( reciclar, reduir i reutilitzar)
  • Propostes per part dels nens i nenes de cada classe sobre activitats sostenibles per tal de tenir cura del medi ambient.
  • Murals i cartells al menjador. Pati.
  • Jocs d’arreu del món: descobrim jocs nous de tots els continents.
  • Jocs inventats: on els nens i nenes dissenyen el joc, pensaran el material que necessiten i estableixen les normes.
  • Jocs cooperatius, jocs tradicionals, jocs esportius, jocs de taula, jocs musicals.
  • Activitats creatives : Pintar i dibuixar amb diferents materials, construccions, manualitats.

Els jocs d’arreu del món es faran principalment al pati del terrat o al parc, i la participació serà voluntària.


TRIA PATI

Gaudim d’una nova dinàmica de pati

Aquest curs els nens i nenes del grup de grans poden escollir anar al pati del terrat o la pista. Els dilluns, que no anem al parc, els nens i nenes poden triar pati (pista o terrat).


MENT ATENTA

Els 10 últims minuts del temps de migdia i abans de l’arribada dels professors/es, cada dia farem diferents activitats i dinàmiques d’atenció plena, de tornada a la calma i de relaxació.

Objectius

  • Donar pautes i estratègies per dur a terme la pràctica de l’atenció plena (Minfulness).
  • Ajudar a mantenir l’equilibri emocional i millorar la relació amb un mateix i l’entorn.
  • Augmentar les habilitats personals.
  • Augmentar la capacitat de concentració i d‘atenció.
  • Disminuir la impulsivitat.
  • Aprendre a reconèixer les nostres emocions ( observar les nostres emocions al llarg del dia).
  • Aprendre a afrontar les emocions negatives.
  • Aprendre a relaxar-nos (respirar conscientment i actuar de la manera més adequada i respectuosa cap a un mateix i els altres).


BIBLIOPATI

Els dies del pati del terrat i un dia a la setmana després del pati, els nens i nenes estan convidats a gaudir de la lectura. Amb l’objectiu de fer als infants partícips plantejarem l’activitat de bibliopati de manera que els mateixos nens i nenes proposin com enfocar la dinàmica , ells triaran el llibre i la manera en com explicar-lo o representar-lo.


ESPAI VERD. SOSTENIBILITAT I MEDI AMBIENT

Sostenibilitat i l’educació mediambiental enfocats cap l’autonomia i l’aprenentatge com el motor de canvi. Farem tallers mediambientals amb materials reutilitzats i de rebuig i petites accions acordades pel grup amb la filosofia 3R (reduir, reciclar, reutilitzar).

Activitats dirigides del migdia

Document de treball del Pla de Migdia, elaborat conjuntament per l’empresa que gestiona el menjador, Xtra, la Direcció de la nostra escola, així com la Comissió de Migdies de l’AFA de la Farigola.